Twitter Analytics. Een stimulans om meer te Twitteren.

Twitter statistieken op analytics.twitter.comDag 10. Heb je daar nou wat aan, Twitteren? Wie leest dat nog? Je kunt er een gooi naar doen, maar is het niet veel beter om zowat realtime te volgen wat er gebeurt met jouw tweets? Of die van je klanten? Lijkt me wel.

Ellen wees mij op het Twitter-webinar dat vandaag op de agenda stond, dus ik heb mij keurig aangemeld en van 2 tot half 3 het nodige opgestoken. Leuk om te weten zijn de laatste cijfers: 288M actieve gebruikers elke maand, een half miljard tweets per dag en, interessant, 80% twittert vanaf de mobiel. Bij Twitter vinden ze dat een kans, want je zit bij 80% van de mensen onder handbereik. Zit wat in. Verder nog wat geleerd? Zeker.

Het uitgangspunt, vanuit B2B-perspectief, is “take advantage of what someone is thinking”. Volg mensen, volg onderwerpen (#’s) en leer wat er speelt. “Uncover trends” noemen ze dat. Besluit dan hoe jij daar op gaat reageren of zelf onderwerpen pusht. Uit je statistieken haal je vervolgens hoe de respons is. Je kunt die benchmarken tegen historische data en profielen van volgers verzamelen. Wat natuurlijk weer tot nieuwe tweets moet leiden. Als altijd in communicatie werkt het het beste als je plant, meet en waar nodig bijstuurt. Belangrijkste les? Begin in ieder geval, want dan ontdek je hoe de wereld eruit ziet.

Ga naar analytics.twitter.com en koppel je Twitter-account. Je ziet uiteraard een aantal basisgegevens, zoals retweets die een indicatie zijn van de kwaliteit van je tweets. Interessant is engagement, waarmee de ‘interactie’ met tweets wordt gemeten in 5 categorieën: rate, link clicks (dus wel een link in je tweet zetten), retweets, favorites en replies. De laatste twee zeggen vooral wat over hoe actief je eigen volgers zijn. De overzichten op je analytics dashboard zijn duidelijk; je hebt snel een beeld van hoe het gaat.

Het webinar besteedde de nodige tijd aan Twitter Ads. Je betaalt een vast bedrag om een tweet bij meer mensen te laten landen dan je eigen volgers. Dat kan snel oplopen. Het voorbeeld was € 50 voor 130 contacten. Ongetwijfeld het commerciële randje van het webinar.

Tot slot wat tips. Wat doet het goed in tweets? Beeld! Zorg voor een plaatje (dat ertoe doet). En natuurlijk een call-to-action, de reden voor een retweet, link click en/of reply. Aan de slag: even Twitteren over dit webinar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *