SEO

De wereld van SEO is oneindig qua mogelijkheden. Zeker zolang Google zich blijft ontwikkelen en steeds meer de context van een pagina koppelt aan de inhoud van een pagina en de historie van de ‘zoeker’.

In andere woorden: je moet alle zeilen bijzetten om je positie te beschermen of te verbeteren. Wat moet je doen en wat kun je (nog meer) doen?

 

Need To Do

  1. Installeer de Yoast SEO-plugin, als je een WordPress website hebt. Neem voor ca. € 65 de Yoast Premium-versie, want die geeft veel meer relevante informatie
  2. Schrijf minimaal 1 cornerstone-pagina voor je website, waar het belangrijkste staat van jouw verhaal, boodschap. Let op: een cornerstone-pagina is minimaal 900 woorden lang. Maar 2000 mag ook. En vooral verrijken met veel media
  3. Je mag trouwens wel meer dan 1 cornerstone-pagina hebben, maar wees selectief. En zorg dat je (eigen) links vooral naar deze pagina’s gaan en niet er vanaf
  4. Volg daarnaast keurig alle SEO-regeltjes* en je hebt de basis op orde
  5. Gelukkig is Google inmiddels zo slim dat je met synoniemen en aanverwante keywords kunt werken

Nice To Do

  1. Ververs de content van je cornerstone-pagina’s regelmatig
  2. Ga bloggen of vloggen (en zet de gesproken tekst als geschreven tekst op de pagina, anders weet Google niet waar het over gaat)
  3. Houd je sitestructuur in de gaten. Of begin daarmee als die de afgelopen jaren is verworden tot een brei
  4. Kijk ook regelmatig naar je Google Search Control om te zien waar mensen op zoeken als ze je site bezoeken. En of al je pagina’s nog gevonden kunnen worden

 

 

* SEO-regeltjes:

  1. Page title, liefst met keyword beetje vooraan. En niet meer dan 70 tekens. Maar let op: het moet wel gewoon lekker leesbaar blijven. We schrijven NIET voor Google
  2. Meta description. Tegenwoordig weer 160 tekens inclusief spaties. Eindig met CTA als het kan (kan altijd)
  3. H1, H2 (en vooruit H3) netjes invullen
  4. Images met relevante bestandsnamen. En alle bijbehorende velden (alt tag, description). Als je dit goed doet, kunnen je plaatjes ook bij Google Afbeeldingen terechtkomen als zoekresultaat!
  5. Keyword density: oftewel, je keyword niet teveel gebruiken. Maar wat is teveel? Yoast vertelt je dat precies
  6. Verdeel je keyword(s) over de tekst, maar wel altijd 1x in de eerste alinea
  7. Het keyword een keertje vet of cursief helpt ook
  8. Houd je laadtijd van de pagina in de gaten (met Google pageSpeed Insights), want als die lang is, doe je al je andere werk voor niks
  9. En geen duplicate content. Dus geen landing pages die helemaal hetzelfde zijn behalve (bijvoorbeeld) de plaatsnaam. Als je om een andere reden toch pagina’s met vrijwel dezelfde content nodig hebt, plaats dan een canonical tag op die pagina’s, zodat Google ze niet ‘ziet’
  10. Ook geen content 1-op-1 overnemen van een andere site. Google ziet alles en straft je direct af

 

Link building

Link building is heel krachtig wanneer andere sites naar jouw content linken. Vooral als die sites zelf autoriteit hebben. En linken naar sites met autoriteit is ook goed, maar wel minder krachtig. Over link building is heel veel meer te zeggen. Ik laat het daar nu even bij.

 

Yoast certificaat keyword research

Gerard Challa successfully completed the Keyword research course!